מאיפה הכל התחיל?
בשנת 1999, בחור צעיר רצה לקנות זוג נעליים מסוים. הוא הלך לקניון במטרה לקנות את הנעליים ולצערו גילה שנגמר המלאי. מתוך התסכול, הוא חשב על רעיון מכירת זוגות נעליים אונליין ושם הכל התחיל!
הבחור בנה אתר בסיסי, שם תמונות של זוגות נעליים וברגע שנכנסה הזמנה, הוא רכש את הנעליים מהחנות ושלח אותם ללקוח. שמו של הבחור הצעיר הוא ניק סווינמורן שלימים הקים את חברת זאפוס שנרכשה ע"י אמאזון בכ- 1.2 מיליארד דולר.
במאמר נדבר על בניית MVP
מה זה MVP?
או בשמו המלא Minimum Viable Product, הוא מוצר ראשוני בפיתוח בסיסי שיוצר בעלות מינימלית וזמן קצר. באמצעותו, ניתן לבדוק את יעילות המוצר המבוקש וההיתכנות שלו במינימום זמן וכסף ולהבין האם יש לו פוטנציאל להצליח בשוק.
לדוגמה- בעולם המובייל, MVP הוא אפליקציה בעלת בעל פונקציות ליבה בסיסיות. לאחר שמשחררים את הMPV לשוק מתחילת שלב איסוף הנתונים.
הנתונים הנאספים מספקים תשובות לשאלות בתכנון המוצר, תיקונים שיש לבצע וההזדמנות העסקית שיכולה להיווצר. מה פיתוח MVP מאפשר לנו?
- כניסה מוקדמת לשוק ויתרון תחרותי.
- בחינת רעיון ראשוני והאם הוא באמת פותר באופן יעיל את בעיות המשתמשים.
- מכיוון שזה מוצר ראשוני בפיתוח מהיר ועלות מינימלית, שחרורו המוקדם מאפשר שינויים בהתאם לפידבקים וההמלצות של המשתמשים.
- בניית MVP מקנה איזון בין מה העסק מציע לבין מה הגולשים באמת צריכים.
- סיכון כלכלי מינימלי במידה והאפלקציה אינו יעיל\ תואם את ציפיות המשתמשים.
- חיסכון בזמן! כאשר משחררים גרסה מוקדמת ומקבלים פידבקים, החברה יכולה לבצע את התיקונים הנדרשים ולשחרר עדכון גרסה מהר.
"הפעילות הבסיסית של סטרטאפ היא להפוך רעיונות למוצרים, למדוד איך הלקוחות מגיבים ואז להחליט אם לעשות פניית פרסה או לשמר את המוצר." אריק רייס, יזם.
למה דווקא לבחור בגישת MVP ?
29% מכל הסטרטאפים נכשלים בגלל מחסור בתקציב
סטארטאפים שמתרחבים כראוי ובשלבים צומחים פי 20 מהר יותר מאלה שמשחררים מוצר בטרם עת.הנתונים מוכיחים את היתרון הגדול בלהתחיל את התהליך בפיתוח מוצר חדש עם MVP.
כאשר מפתחים אפליקציה חדשה, החברה חייבת להבין שכל הרעיון בבניית MVP מחולק ל-2 חלקים עיקריים:
עסקי ושיווקי:
MVP מאפשר לחברה לבחור את הגישה העסקית היעילה ביותר ואת ערוצי הפרסום הטובים ביותר להתקדמות המוצר בשוק.
אישור למוצר:
בבניית MVP הארגון מרוויח תובנות טכניות חשובות ממפתחים ומעצבים על התכונות המינימליות ויוכל לעשות שינויים בהתאם ולהפוך את המוצר הדיגיטלי לאיכותי יותר.הבנו שביצירת מוצר בר קיימא מינימלי יש יתרונות רבים, אך לא כולם חושבים כך.אנשים רבים מאמינים שפיתוח מוצר ראשוני ושחרורו לשוק יכול להיות בעייתי.
ריק הופמן אומר: "אם לא הרשמת במוצר הראשון שלך, שחררת אותו מאוחר מדי."
המשפט הזה גורם למייסדי חברות סטרטאפ, ובמיוחד ליזמים בפעם הראשונה להתרכז יותר ב "M" (המוצר) וכמעט להתעלם מה "V" ( בר קיימא). התוצאה היא מוצר מתחת לממוצע מאשר מוצר מצוין ויעיל.
בואו נגיע לעיקר, איך לבנות Minimum Viable Product מוצלח?
צעד 1: מתחילים עם חקר שוק
לפעמים, רעיונות לא מתאימים למה שהמשתמשים והשוק באמת צריך. לפני שהחברה מתחילה להשקיע בפיתוח המוצר הראשוני, יש לוודא שהוא ממלא צורך אמיתי אצל קהל היעד.
ניתן לוודא זאת ע"י ביצוע סקרים ופעילויות יצירתיות ברשתות החברתיות כדי לאסוף מידע. בסופו של דבר, ככל שלארגון יש יותר מידע, ככה הסיכוי להצליח יגדל. וכמובן, לא לשכוח לשים לב מה המתחרים מציעים ואיך המוצר החדש יכול להתבלט.
צעד 2: הגדרת ערך המוצר
איזה ערך המוצר מציע או נותן למשתמשיו? איך הוא יכול להועיל להם? התשובות לשאלות האלו עוזרות לעזור להגדיר את הערך של המוצר.
חייב להיות ברור מהי החיוניות של המוצר. המוצר בצורה הבסיסית ביותר שלו צריך להציג את הערך ללקוחות ולבנות את השלבים הבאים של המוצר על סמך מה שהם צריכים.
צעד 3: עיצוב המוצר
עיצוב המוצר הוא חלק חשוב ביותר בתהליך ה MVP. חשוב לעצב את המוצר בדרך שבה הוא יהיה נוח למשתמשים. החברה צריכה להסתכל מהפרספקטיבה של המשתמשים- החל מפתיחת האפליקציה ועד שלב הרכישה מתוכה. הפוקוס בשלב זה צריך להיות על משימות בסיסיות כמו חיפוש באפליקציה, קניית מוצרים או ניהול ההזמנות מאשר על תכונות מתקדמות.
צעד 4: תעדוף הפיצ'רים באפליקציה
בשלב הזה צריך למיין את כל תכונות המוצר הדיגיטלי לפני סדר- עדיפות גבוהה, עדיפות בינונית ועדיפות נמוכה ולהתחיל לבנות ולפתח את ה MVP לפי עדיפות גבוהה.
צעד 5: השקת המוצר
ברגע שהחברה החליטה על הפיצ'רים העיקריים ולמדה על הצרכים בשוק, אפשר לפתח את המוצר החדש.חשוב לזכור, MPV הוא לא מוצר באיכות נמוכה יותר ממוצר סופי אלא מוצר שמכיל אפשרויות ממוקדות יותר. הוא עדיין צריך למלא צורך אצל הלקוח.
שלב 6: B.M.L. – Build, Measure, Learn
לבנות. למדוד. ללמוד. זה התהליך ש-MVP מוצלח צריך.אחרי שבנינו את האפליקציה החדשה לפי השלבים והוצאנו אותה לעולם, הגיע הזמן למדוד את ההצלחה שלה, לאסוף מידע חיוני שיעזור לשפר אותה וללמוד מהטעויות בעדכון הגרסה הבא.
סיכום - MVP
לסיכום, MVP הוא שלב קריטי לכל סטארט אפ ומוצר דיגיטלי חדש שרוצה לצאת לשוק. היכולת לייצר תובנות משמעותיות ולתת מענה בשלבים הראשונים של המוצר מגדילות את הסיכויים להצלחה.
אנחנו כאן בשבילכם לקחת את הרעיונות שלכם ולהפוך אותם למוצר אמיתי.
לשאלות, ייעוץ, הכוונה וליווי של בנייה נכונה של MVP דברו איתנו.