אֵפֵקְט הַפַּרְפַּר הוא ביטוי מתחום תורת הכאוס, שמנסה להמחיש מצב בו שינוי קטן בנתוני הפתיחה של תהליך מסוים, יכול לגרום לשינוי גדול בתוצאה הסופית. לדוגמה: כדור המונח בראש גבעה עשוי להתגלגל לכל נקודה בתחתית הגבעה, בתלות בשינויים הקלים בתנוחתו ההתחלתית.
אז איך הפרפר הזה קשור לדיגיטל?
כשהתחילה המהפכה הדיגיטלית, קיבלנו מתנה אדירה – אפשרות למדוד באופן מדוייק כל מכירה ופניה, לדעת מאיפה הגיעה, כמה עלתה וכו'.
לאף אחד מאיתנו אין ספק שפרסום עובד, אבל ממצב של בואו נפרסם = נשים שלט ונקווה לטוב, עברנו למצב של נשים שקל ונדע בדיוק מה הוא החזיר.
היכולת למדוד בצורה כל כך מדוייקת לקחה אותנו לקיצון השני וכיום כשאנחנו מדברים עם חברות על הערך של חיזוק המותג ברשת ולא רק התוצאות, יש מעת לעת תהיה למה זה טוב.
תכלס, גם אנחנו כמו כולם, מנהלים את הדיגיטל שלנו בצורה מדודה ומחושבת ומכוונים את החץ למקום עם ה ROI הגבוה ביותר.
המפגש עם הפרפר
מבוסס על סיפור אמיתי 🙂
העלנו קמפיין לשירותי SEO. ממוקד בדיוק לשירות, רצינו לבדוק את ה ROAS. ואז הגיע הפרפר. מהיום שעלה הקמפיין, והמותג קיבל חשיפה רחבה יותר, התחילו להגיע בצורה משמעותית יותר לידים לשירותים השונים ולא רק ל SEO. בזמן שהקמפיין היה באוויר, הגיעו יותר לידים גם מהפעילות האורגנית ועלתה התנועה לאתר ממקורות לא ממומנים.ֶ מה שהיה מענייןזה שהלידים שהגיעו לא היו קשורים באופן ישיר למסרים של הקמפיין.
זו היתה הפעם ראשונה שהרגשנו בצורה משמעותית את התמורה האיכותית של הסינרגיה. העובדה שראו יותר את המותג , שלמותג יש רשת תוכן רחבה, חוות דעת טובה ונראות אחידה, עזרו לנו להפוך קמפיין SEO למגבר פניות לחברה ולא רק דרך השירות.
אם הינו מודדים רק את התמורה של הלידים הרלוונטים ל SEO – חברות בינוניות וגדולות שיש להן יכולת תקציבית לתהליך SEO – ה ROAS של הקמפיין היה שלילי. אבל ההבנה שהלידים ל SEO הם רק חלק מהתמונה המלאה הזכירה לנו כמה חשובה העבודה על המותג ו cross platform.
החלק הטוב בסיפור הוא שכשמבינים את הסינרגיה ואת הכוח של הספיראלי בעולם הלינארי שלנו, מבינים שכדאי להעלות במקביל לקמפיין הממוקד, קמפיינים נוספים לחיזוק המותג, בעלויות נמוכות יותר ולהגביר את הפניות אף יותר. נכון, קמפיין המותג באופן ישיר כנראה לא יניב את ה ROAS הגבוה ביותר אבל התמורה הכוללת שלו בהסתכלות רחבה יותר כנראה תביא אותנו ל ROI גבוה יותר.
האם אפשר למדוד בצורה ברורה את הקשר ביניהם? התשובה היא לא.
האם יש קשר ביניהם? כן, יש קשר הדוק.
Airbnb עשו ניסוי דומה
לכתבה המלאה >> הקליקו כאן
אז מה עושים עם ההבנה הזו?
תחום הדיגיטל הולך ומתפתח בעשור האחרון, אמצעי המדידה הגיעו לרזולוציות כל כל גבוהות שלפעמים לא נשאר מקום לתחושות בטן ואינטואיציה, שלפעמים ההגיון הבריא שלנו הולך לאיבוד כי יש מספרים כתובים שחור על גבי לבן.
לכל פעולה דיגיטלית יש השפעה, ההשפעה יכולה להיות ישירה ומדודה והיא יכולה להיות כמו משק כנפיים שעדיין לא ברור איפה ההוריקן שנוצר ממנו, גם אם זאת לא ההשפעה הישירה שצפינו לכל הפעולות האלה יש אפקט מצטבר בבניית המודעות למותגֶ.
אז נכון, זה לא אומר שנפסיק לחיות את הנתונים ולשאוף לתוצאות ברורות, זה רק אומר שיש דברים שיתבהרו בהמשך הדרך והחוכמה היא להמשיך ליצור ולעשות, להמשיך לייצר נוכחות דיגיטלית, לשלב בין הפלטפורמות, לחדש ולהתאים את המסרים ולא לאבד את אורך הרוח, התוצאות יגיעו גם אם לא בדיוק בדרך שחשבתם.
העולם של היום מצריך דרך עבודה וחשיבה רחבה יותר, שלוקחת בחשבון את המספרים הישירים מצד אחד, והאפקט המצטבר מצד שני. השילוב בין שניהם מאפשר לנו להגיע לתוצאות הטובות ביותר ומצריך חשיבה בצורה ספיראלית ולא רק לינארית ולא מעט יצירתיות.
אל תפחדו לשחק גם בשוליים ואם אתם רוצים לחשוב יחד, דברו איתנו.