קידום פוסט או יצירת מודעה? מבולבלים? באנו לעשות לכם סדר

0ca5t blog

מה זה קידום פוסט (בוסט)?

קידום פוסט או בוסט הוא הכלי הפשוט ביותר לקידום ממומן בפייסבוק היום. הקידום מאפשר לכם לקדם פוסט שפורסם בעמוד העסקי שלכם או של לקוחות שלכם בתשלום. הבוסט, על-אף התפיסה הרווחת, מופיע לקהל היעד כמודעה לכל דבר. זו טעות נפוצה של מנהלי עמודים או מפרסמים לחשוב שהקידום מוצג כפוסט אורגני בפיד; זהו אינו אחד מיתרונותיו או אחת מהסיבות לבחור בקידום על פני קמפיין מודעות, אליו עוד נגיע בהמשך המאמר. הבחירה בפוסט מקודם עשויה להיות מתעתעת, מצד אחד הוא מהיר וקל – הכפתור מופיע בצורה ברורה בצמוד לפוסט אותו אנו מעוניינים לקדם, התהליך אורך לכל היותר 2 דקות והופ – יש לנו קידום חדש! אבל כדאי לצנן את ההתלהבות. קידום פוסט מביא בדרך כלל תוצאות לכאורה טובות, והכוונה למספרים גבוהים של תפוצה או מעורבות בפוסט. למה לכאורה? משום שבחירה בקהל רחב אומנם תשיג לכם תוצאות טובות אבל לא איכותיות – קהל גדול מסך הנחשפים למודעה הוא לא רלוונטי, מה שמביא ל’שריפה’ מיותרת של תקציב הקידום. חיסרון נוסף של קידום פוסט הוא מגוון האפשרויות המצומצם שעומד לרשותו של המפרסם. כיום ניתן לשלוט רק בפרמטרים של תקציב, תזמון (יתרון – אפשר לעשות תזמון גם לבוסט עצמו), מטרה ובחירת/בניית קהל וגם בהם יש אפשרויות בחירה מצומצמות בלבד.

מה זו מודעה?

מודעה היא הכלי הפופולרי כיום לפרסום ממומן בפייסבוק. למעשה, לא ניתן ליצור מודעות בפייסבוק בלי לשייך אותן לקבוצת מודעות ולקמפיין; על-כן, אתייחס לכלל האפשרויות השונות שעומדות לרשותינו החל משלב הקמפיין.
כפי שאמרתי, מודעה מכילה מספר עצום של אפשרויות עבור המפרסם ומאפשרת שליטה רחבה בפרמטרים שונים כמו: מטרה, תוכן, מיקום, תזמון, קהל יעד, ועוד. חשוב מכך, פלטפורמת הפרסום של פייסבוק (מנהל המודעות) מאפשרת שליטה בכל הפרמטרים הללו גם לאחר שמודעה פורסמה ובכך מסייעת לנו להפוך את המודעה לכמה שיותר מותאמת אישית.

מטרה

זו למעשה הנקודה הראשונה שאנו פוגשים בדרך למודעה חדשה, כאן נוכל לבחור בין לא פחות מ- 11 מטרות שונות כמו: תנועה ומוערבות בעמוד, תנועה לאתר, צפיות בוידאו, הורדות לאפליקציה, המרות ועוד. לכל מטרה פייסבוק מייעד קהל שונה (בעצם ממשק הניהול יוצר סדר עדיפיות בתוך הקהל שיצרנו בהתאם למטרת הקמפיין שבחרנו).

תוכן

במודעות, להבדיל מקידום פוסט, פייסבוק מאפשרת לשנות את הטקסט והמדיה בכל רגע נתון ולהמשיך להריץ את הקמפיין מאותה הנקודה בלי הצורך לעצור אותו או ליצור מודעה חדשה. יתרון נוסף הוא האפשרות לשכפל את המודעה וליצור הצלבה בין מספר טקסטים ותמונות שונים. ההצלבה הזו משרתת אותנו פעמיים – פעם אחת היא מאפשרת לנו ליצור מודעות עם מסרים שונים מותאמי קהל יעד ופעם שניה באפשרות לעשות טסטים שיעזרו לנו להבין מה עובד הכי טוב על הקהל שלנו.

מיקום

מנהל המודעות של פייסבוק מאפשר לנו לשלוח מודעה לעד 14 מיקומים שונים ב- 3 פלטפורמות שונות (פייסבוק, אינסטגרם ומסנג’ר. נכון להיום ניתן ליצור תנועה למספר וואטסאפ אך בקרוב תיפתח האפשרות לפרסם בסטורי של האפליקציה); זאת לעומת 3 מיקומים בלבד עבור פוסט מקודם.

תזמון

מדובר בעוד יתרון גדול של מודעה על פני קידום. בכל רגע נתון ניתן לעשות שינוי בתזמון המודעה (ברמת ‘קבוצת מודעות’) החל ממועד התחלה/סיום דרך שליטה בימים בהם תרוץ המודעה ועד לשליטה בשעות הספציפיות שהמודעה תרוץ בכל יום.

קהל יעד

מה שנקרא בעגה המקצועית טרגוט, הוא אולי הפרמטר החשוב ביותר עבור הקמפיין שלכם ויכול לעמוד כנושא למאמר שלם בנפרד. מנהל המודעות מאפשר לנו לבנות קהלים שונים באופנים שונים. הבסיסי ביותר (אך לאו דווקא הפשוט ביותר) הוא בניית קהל באמצעות בחירה בתחומי עניין (Interests), מיקום גאוגרפי וטווח גילים. למי שרוצה ליצור קהל מטורגט יותר (רצוי) יש אפשרות להשתמש בקהל שנצבע על-ידי פיקסל באתר, יצירת קהל מרשימות מיילים וטלפונים, קהל שביצע אינטראקציה עם פוסטים או מודעות בעמוד שלנו ועוד; לכל אלו תוסיפו את העובדה שניתן לעשות שילובים בין סוגי הקהלים וקיבלתם אין סוף סוגי קהלים עבור כל קמפיין. חשוב לציין – ניתן להשתמש בקהלים שיצרנו גם עבור בוסטים אך לא נוכל לערוך אותם בהתאם לפוסט שנרצה לקדם או ליצור שילובים עם קהלים נוספים שיצרנו.

אליה וקוץ בה

לפני יותר מעשור פרסם בארי שוורץ, פרופסור במדעי החברה, את ספרו המפורסם “פרדוקס הבחירה” ואין רלוונטי ממנו למקרה זה בו היתרונות של מנהל המודעות – אפשרויות רבות – הן גם החסרונות שלו. כך לדוגמא במיקומים – כאמור, קיימים 14 מיקומים במנהל המודעות, ולכל אחד יש את הדרישות הספציפיות שלו לרזולוצית ואורך תמונה/סרטון ולפעמים תצטרכו “לחתוך בבשר החי” ולהחליט איזו תמונה או סרטון עדיפים ועל אילו מיקומים אתם מוותרים. בנקודה הזו קחו טיפ חשוב מאיתנו – החליטו על המיקומים בהם יופיעו המודעות עוד בשלב התכנון של הקמפיין, כך תחסכו זמן יקר כשתיצרו את החומרים הגרפיים עבור המודעות ולא תצטרכו לוותר על אף אחד מהם. זו כמובן רק דוגמא אחת מיני רבות אך היא מעבירה את התחושה הכללית – עם כל השלבים (קמפיין-קבוצת מודעות -מודעה), הדרישות השונות והאפשרויות הרבות; מנהל המודעות עשוי להיות עבור רבים מבהיל ומסורבל ועלול לייאש אותם באמצע הדרך (אבל לא אתכם אהה?)

מתי עדיף להשתמש בכל אחד מהם?

נתחיל בהסתייגות – אין באמת נוסחת קסם לשימוש במודעות ובוסטים. עכשיו, אחרי שדאגנו לכסת”ח את עצמנו, הנה כמה קווים מנחים מאיתנו:

בוסטים –

תחילה, בוסטים מעולים עבור יצירה וחיזוק של קהילה בעמוד העסקי. מכיוון שמדובר בקהילה ‘אחידה’, מסר יחיד אמור להתאים לכולם. אם אתם שואלים את עצמכם “אז למה צריך לקדם בכלל? אפשר להעלות פוסט” הנה נתון שיסבר לכם את האוזניים – נכון להיום פייסבוק מקדם פוסטים באופן אורגני רק לאחוזים בודדים מעוקבי העמוד. קידום ממומן של הפוסט יראה אותו לאחוזים גדולים יותר מעוקבי העמוד וכמובן, יסייע במציאת עוקבים חדשים ומעורבות בעמוד. אם אתם לא מכירים את הקהל שלכם מספיק טוב ומתקשים לפלח אותו, קידום פוסט זה פיתרון מצויין והרבה פעמים עדיף על יצירת מודעה. הקידום נותן לנו אפשרות לראות פילוח בסיסי מבוסס על מיקום, מין, גיל ומקום ובעצם מכניס אותנו ל”הילוך ראשון”.
נקודה נוספת מובנת מאליה- אם עומד לרשותכם זמן קצוב להעלאת מודעה ואין לכם זמן לבנות קמפיין עבורה, הרי שבוסטים יהיו הפתרון הטוב ביותר עבורכם. נקודה נוספת קשורה לתקציב – תקציב נמוך לא נותן לנו מרחב פעולה גדול מידי ועל-כן, קידום פוסט, בייחוד כשהקהל שמוגדר לו הוא רחב, יהיה עדיף לא פעם על פני קמפיין מודעות.

מודעות –

באופן לא מפתיע, ייעודה של המודעה הוא האנטיתזה לייעוד של קידום פוסט. אם בבוסט התייחסנו לקהל רחב ואחיד, הרי שבקמפיין מודעות נהנה מהאפשרות לפלח את הקהל לקבוצות קטנות יותר ולהתנהל מול כל קהל באופן המתאים לו. כך לדוגמא – אם אתם יוצרים מודעות עבור חברה שמוכרת ביטוח ביטול טיסה ונדרשת להשתמש במקורות שונים עבור קהל היעד שלה (מיילים, פיקסל, תחומי עניין), תוכלו לבנות קהל עבור כל מקור (Custom Audience) וכך ליצור קבוצות מודעות שונות ובתוך כל קבוצה ליצור מספר מודעות עם טקסט ומדיה שונים. כאמור, ניתן לערוך וליצור מודעות בכל נקודת זמן, על-כן, אם יש לכם צורך בקמפיין אחד מתמשך שנפרס על פני תקופה ארוכה, ואתם מבינים שתצטרכו לרענן ולהחליף מסרים ומודעות אחת לתקופה, לא יהיה מנוס מלעשות זאת דרך קמפיין, וכיוצא בזה – מודעות. נקודה נוספת, בדומה לבוסטים, נוגעת לתקציב – יש לכם תקציב גדול? יש לכם זמן? צרו מספר קבוצות מודעות או אפילו קמפיינים עם יעדים שונים, טקסט שונה ומדיה שונים וכך תוכלו להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור העסק שלכם או של לקוחותיכם. לסיום, זכרו שלא תמיד אנו רוצים לחזק את עמוד הפייסבוק באופן ממומן, במקרים כאלו נשתמש במודעות

דרך המלך

לפעמים, לא צריך לבחור! אם אתם מרגישים שהבנתם את היתרונות של כל כלי זה הזמן לעלות רמה ולהתחיל לשלב בין פעולות לחיזוק העמוד העסקי לבין פעולות רחבות יותר כמו שליחה לעמוד נחיתה, הורדת אפליקציה, איסוף לידים וכמובן – רכישות.