המדריך למעקב וניתוח התנהגות גולשים

המטרה של כולנו, בין אם אנחנו קשורים לתחום החיפוש הממומן, ה- SEO, או לכל היבט אחר של שיווק דיגיטלי רחב, היא להביא אנשים לאתרי האינטרנט שלנו. האתרים הם מוקדי העברת המסרים שלנו והמקום בו נוכל לגרום לקהלים שלנו לנקוט בפעולות מפתח. 

כדי לעקוב אחרי התנהגות הגולשים, על מנת לשפר את מסעם דרך משפך המכירות עד היעד הסופי (המרה), אפשר להעזר בכמה כלים ספציפיים שיכולים להקל על חיינו: 

1. חווית משתמש

חווית משתמש (UX) היא ככל הנראה הקטגוריה הרחבה ביותר של התנהגות גולשים וניתן לטעון כי כל התנהגות הגולש מושפעת ממנה. זה יכול להיות קשה לעקוב ולמדוד אותה, ולעיתים קרובות זה גם דורש שיתוף פעולה בין המעצבים, המפתחים, ואנשי הפרסום.

התנהגות אחריה יש לעקוב

  • קליקים בתוך הדף ותנועת עכבר
  • עומק גלילה
  • דפוסי ניווט של משתמשים
  • מבקרים בזמן אמת
  • מהירות האתר
  • עמודי נטישה

איך להשיג את הנתונים

ישנם כלים נהדרים בשוק שנותנים לנו את עומק ואיכות המידע שחסר ב- Google Analytics. אפשר לצפות במבקרים בזמן אמת כשהם מנווטים באתר, ובהקלטות של הפעילות שלהם באתר עם כלים כמו Lucky Orange, Crazy Egg,ו- Hotjar. 

כלים אלו מאפשרים גם את היכולת לעיין בנתונים ובמצגות חזותיות שיכולות להאיר לנו נקודות מסוימות, כמו כמה עמוקה הייתה התנהגות הגולש, לאן מצביע סמן העכבר על המסך, כמה זמן הגולש נשאר בדף ועוד. יש הרבה מה להרוויח עם הכלים הללו, בנוסף למה שגוגל אנליטיקס יכולה לספק, וחשוב להסתכל על שניהם יחדיו כדי לקבל תמונה מלאה על חוויית המשתמש.
להיכרות עם Hotjar היכנסו: https://www.hotjar.com/

ומה לעשות עם הנתונים

עם נתוני חוויית משתמש בתוך הדף תוכלו לקבל החלטות ש:

  • יעזרו לשמור את המבקרים בדפים
  • יוודאו שהם רואים את התוכן שאתם רוצים שיראו
  • ילמדו כיצד לשפר את זרימת הניווט כדי לדחוף אותם לדף הבא או לקריאה לפעולה
  • יעזרו להבין את האופן בו משתמשים אכן משתמשים באתר, לעומת האופן בו תכננתם או רציתם
  • יעזרו לכם לשפר נקודות בהם הגולשים נוטשים את האתר

2. ביצועי תוכן

תוכן הוא אבן היסוד של קידום אורגני, הוא מהווה דלק לשיווק, וכוכב של כל אסטרטגיה דיגיטלית.

התנהגות אחריה יש לעקוב

  • שיתוף
  • מעורבות
  • זמני שהיה
  • נטישות ויציאות מהאתר

איך להשיג את הנתונים

גוגל אנליטיקס הוא מקור ישיר נהדר לנתוני ביצוע תוכן. בעזרתו אפשר לסנן ולעקוב אחר העמודים הפופולריים ביותר, לגלות אילו ביטוי מפתח (אם הגדרנו את גוגל אנליטיקס כך שניתן לראות נתונים של חיפוש באתר) רוב אנשים מחפשים, לגלות את תדירות הביקורים ולעקוב אחרי ביקורים חוזרים, ולהבין לאיזה סוג תוכן יש את אחוז הנטישה הגבוה ביותר. כברירת מחדל, גוגל אנליטיקס עוקבת אחרי רוב המדדים הללו ופשוט צריך להעמיק ולסנן, ולראות כל שכבה ונקודת נתונים משמעותית.

ומה לעשות עם הנתונים

כאשר יש לנו נתונים שמראים לנו איזה תוכן מקבל את מירב המעורבות באתר, כיצד אנשים מגיעים לתוכן ומה הם עושים כאשר הם צורכים אותו ועוברים לשלב הבא, אפשר לעצב ולחדד עוד את אסטרטגיות התוכן שלנו ואת עבודת ה- SE0 (קידום אורגני). בשילוב נתוני התוכן עם נתוני UX שצוינו קודם, התמונה לגבי כיצד יש לעצב את התוכן לקטעים, עמודים, דפי משנה וכו’, מתבהרת.

3. אופטימיזציית יחסי המרה (CRO)

המרות מוגדרות על ידינו. הן מה שאנחנו רוצים שהמבקרים באתר שלנו יעשו. בין אם מדובר באתר מסחר אלקטרוני, הגשת טופס לידים, או תת קבוצות מסוימות של יעדי מעורבות, אנו מודדים ביצועים מול יעד מסוים. 

אופטימיזציה של מספר ההמרות למספר הביקורים היא המפתח כדי לוודא שהאתר מבצע ביצועים טובים ככל האפשר. בנוסף, הנתיב שמוביל להמרה מיידית, חשוב גם הוא.
בשלב בו הלקוחות הפוטנציאלים מוכנים לחקור עוד או לרכוש, צריך להקל עליהם, כך שיש למדוד את הצעדים המובילים ישירות להמרות.

התנהגות אחריה יש לעקוב

  • משפך המכירות
  • תהליך התשלום
  • בדיקת טפסים
  • שימושיות בעמוד

איך להשיג את הנתונים

יש כמה כלים נהדרים שיכולים לעזור עם CRO. אלו נעים מכלי גוגל אנליטיקס וכלים של UX (כמו Lucky Orange), וכלים לבדיקות משתנות (למשל Optimizely). בעזרת כלים אלה אפשר להגיע לתובנה כיצד אנשים עוברים את משפכי ההמרה המוגדרים באתר, כמו תשלום בקופה, או תהליך שליחת טפסים. אפשר גם לבצע בדיקות משתנות ולראות כיצד טפסים, תוכן ועמודים שונים מתנהגים. נתונים אלו עוזרים להבין איזה שדה גורם לגולשים לנטוש את האתר ולא להשלים את תהליך ההמרה.

לא יודעים כיצד ליצור משפך המרה משלכם?
היכנסו למדריך השלם ליצירת משפך מכירות שיווקי לעסק שלכם.

ומה לעשות עם הנתונים

כשזה מגיע לנתוני CRO, מדובר בנתונים רבי עוצמה, מכיוון שהם מבטיחים את מקסום ההחזר על ההשקעה בפעילויות שיווקיות, בשליחת תנועה רבה יותר לאתר והבטחת המרה רבה ככל האפשר. יש לבצע AB טסטינג לנקודות בהם יש נטישה, לכפתורי הנעה לפעולה, לעמודי נחיתה, לטפסים ולכמה שיותר אלמנטים טקסטואלי וויזואלים שמשפיעים ישירות על השלמת הפעולה.

4. מעורבות

לא כל ביקור באתר מוביל להמרה. מסע לקוח עשוי לכלול ביקורים מרובים באתר, לפני שהלקוח הפוטנציאלי עובר ממצב מחקר למצב רכישה. כדי לעזור לו לעבור לשלב הרכישה, צריכים לייצר מעורבות גבוהה.

התנהגות אחריה יש לעקוב

  • שיתופי מוצרים / כתבות
  • תגובות
  • שיחות בצאט האתר

איך להשיג את הנתונים

תגובות ושיתופים ניתן למדוד ישירות דרך האתר דרך מערכת הניהול ואם יש מנגנון ספירות בעמוד, דרכו. באמצעות שימוש בלייב צ’אט ותכונות אוטומטיות, אפשר להשיג רמה חדשה של נתוני משתמשים. מעבר לניתוח נתוני דפים ותמונות של דף השאלות הנפוצות ותוכן העזרה, אפשר למעשה ליצור קשר ממשי עם מבקרי האתר. אתרים רבים כבר משתמשים בצ’אט חי או בצ’אט – בוטים ככלי עזר נוסף למבקרים, או ככלי מכירות.

ומה לעשות עם הנתונים

מהדאטא שניתן להשיג דרך הצ’אט והתבונה המלאכותית, אפשר למצוא שאלות נפוצות, בעיות, ולקבוע אם יש בעיה כלשהי עם UX (חווית משתמש), עם התוכן, עם תהליך ההמרה, ועוד.
נתוני אינטראקציה אנושית בזמן אמת הם שכבה נוספת שגוגל אנליטיקס אינה יכולה לספק לנו. אם הנתונים מראים כי ליותר מאדם אחד יש או אותה שאלה, כדאי שתמצאו דרך לענות עליה. 

השיתופים יתנו לכם את ההזדמנות לראות איזה מוצרים או תכנים מעניינים יותר את הגולשים שלכם, כך שתוכלו לייצר מהם עוד ולהשביע את רצונם.

5. נתונים חיצוניים

אם אתם באמת רוצים לחפור עמוק, להגיע אל מעבר למתרחש באתר, ולהבין מה המשתמשים רוצים, אתם יכולים ליצור סקר. ישנם כלים רבים (למשל SurveyMonkey) שניתן להתקין ולהפעיל בחינם או במחיר סביר. אתם יכולים גם לעשות מחקר של צד ראשון עם הלקוחות, הלקוחות הפוטנציאליים ובעלי המניות שלכם. 

המטרה בהשגת נתונים חיצוניים היא למנף אותם באמצעות שיפורים באתר. תוכלו לגלות כל מיני נקודות חשובות, כמו מה אנשים חושבים על התוכן, המותג והניווט שלכם, או מדוע מישהו עשוי להרגיש יותר בנוח לבצע רכישה טלפונית מול ביצוע עסקה ברשת.

מעקב התנהגות גולשים - סיכום

בקיצור – נתונים שמסבירים לנו את התנהגות הגולשים הם סופר חשובים. כולנו זקוקים להם, ולא משנה כיצד אנחנו מנווטים תנועה לאתר שלנו – קידום ממומן, אורגני וכו’.
אין דבר גרוע יותר יותר מלגלות שפוספסה המרה רק מכיוון שטופס הרכישה לא עבר אופטימיזציה, או שהמבקרים לא הונחו בבירור לשלב הבא בתהליך הרכישה. 

באמצעות שימוש בכלים ספציפיים בקטגוריות של חוויית משתמש, ביצועי תוכן, אופטימיזציה של שיעורי המרות (CRO), מעורבות, המרות, ונתונים חיצוניים, אפשר לפתח או להתאים מתודולוגיות כדי להבטיח שאנחנו על הדופק בכל מה שקשור לביצועי האתר ושמירה עליהם.

בואו נעשה דברים נפלאים ביחד!

יכול לעניין אותך גם

מאמרים שתמיד רצית לקרוא

מסך מחשב עם אייקון של כדור הארץ
פרסום במנועי חיפוש

5 סקריפטים מומלצים ליייעול מילות מפתח

חשיבות מילות המפתח בקמפיין פרסום ברחבי הרשת, ובמנוע החיפוש של גוגל בפרט, מושתת כמעט ברובו על מילות מפתח או בשפה פשוטה מילות חיפוש. מילת מפתח

אהבתם? הרשמו לניוזלטר שלנו

ידע זה כוח ואנחנו אוהבים אתכם חזקים. רישמו את המייל שלכם ונדאג שתשארו מעודכנים

שתפו עם חברים, מי יודע לאן זה יוביל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

דברו איתנו

דברו איתנו

Open chat
היי כיף שבאתם,
איך נוכל לעזור?
Powered by
Secured By miniOrange