gemplan חברת שיווק דיגיטלי ובניית אתרים

כל מה שצריך לדעת על שיפור חווית משתמש לאתר

תוכן עניינים:

מה זה חווית משתמש - UX?

חווית משתמש (UX – User Experience) הינה פרמטר קריטי מאוד בהצלחה של אתר או אפליקציה. אנשי המקצוע האמונים על יצירת חווית המשתמש באתר הם המאפיינים, הם אלה שמתווים את הדרך בעת הקמת האתר ולעתים גם ממשיכים ומבצעים שינויים על מנת לטייב את חווית השימוש באתר לאורך זמן. למה חווית המשתמש היא חשובה כל כך? מוזמנים לקרוא בכתבה הבאה:

למה חשוב לייצר חווית משתמש טובה?

1. הגברת זמן שהייה באתר

2. הגדלת כמות ההמרות

3. שיפור דירוג האתר בגוגל

4. הגדלת כמות משתמשים

5. הגדלת הריווחית

6. יצירת בידול ומודעות

הקטנת אחוז הנטישה מהאתר – ככל שלמשתמשים נוח יותר לגלוש באתר והם מצליחים בקלות לנווט בו, כך הסיכוי שינטשו אותו בטרם ביצעו את ההמרה שלה אתם מכוונים נמוך יותר.

הגדלת כמות ההמרות – תהליך נכון של אפיון הוא כזה שיודע לגרום למשתמשים באתר לבצע את הפעולות שבעל האתר הכריז כרצויות, למשל: השארת פרטים ליצירת קשר, רכישה באתר, הוספת פריטים לסל ועוד.

שיפור דירוג האתר בגוגל – חווית משתמש טובה תורמת גם לקידום אתרים SEO, בכך שהיא משפרת את דירוג האתר בגוגל. חווית משתמש טובה משליכה על היררכיית התוכן באתר, על אחוזי הנטישה, על אופי הגלישה באתר, וככל שגוגל מקבל סימנים שהאתר עונה לדרישותיהם של הגולשים בו, כך הדירוג שלו עולה במנוע החיפוש.

הגדלת כמות המשתמשים – כפועל יוצא של העלאת הדירוג בגוגל, חווית משתמש טובה בעצם גם תורמת להגדלת מעגל המשתמשים באתר.

הגדלת הרווחיות – בסופו של דבר, חווית משתמש טובה תשפיע על כל שאר הפרמטרים באתר ותביא גם להגדלת הרווחיות, מתוך היכולת לגרום לגולשים לנווט באתר בצורה שתניב רווחיות. 

מהם הגורמים המשפיעים על חווית המשתמש?

ישנם ארבעה מרכיבים מהותיים ביצירת חווית משתמש אופטימלית:

  • עיצוב: העיצוב נעשה בהתאם לקווים המנחים שנקבעו בעבודת האפיון. העיצוב צריך להיות אחיד לאורך כל הדפים באתר או באפליקציה וחשוב שהוא יהיה פונקציונלי – כלומר יעודד את ההנעה לפעולה שלה אנו מצפים מהגולש. באתרים רבים הגישה הרווחת היא של עיצוב מינימליסטי, שלא כולל אלמנטים רבים, שעלולים לבלבל את הגולשים.
  • נוחות הניווט: חשוב מאוד שלמשתמשים יהיה נוח באתר, שתהיה היררכיה ברורה, סרגלי ניווט נוחים לשימוש, בולטות של אלמנטים מסוימים על פני אחרים וכל מה שיסייע למנוע נטישה של גולשים מהאתר.
  • מהירות טעינת האתר: אחד הפרמטרים הקריטיים ביותר שמשפיעים על נטישת גולשים היא הפרמטר של מהירות עליית האתר. הציפייה של הגולשים היא שהאתר יעלה בתוך כמה שניות, אם זה לא קורה, הם פשוט נוטשים. הפרמטר הזה משפיע במיוחד גם על דירוג האתר בגוגל.
  • תוכן: איכות התוכן היא בסופו של דבר המרכיב המשמעותי ביותר ביצירת חווית משתמש חיובית. כדאי לשלב סוגי תוכן שונים – טקסטים המחולקים לפסקאות, לצד קטעי וידאו, תמונות, אינפוגרפיקה ועוד. 

איך לשפר חווית משתמש?

יצירת חווית משתמש טובה היא הצעד המשמעותי ביותר בתהליך אפיון אתר או אפליקציה, לכן כדאי להשקיע בה. ריכזנו כאן כמה טיפים שיסייעו לכם לשפר את חווית המשתמש של הגולשים:

זה אולי הפרמטר המשפיע ביותר על חויית המשתמש וגם על דירוג האתר בגוגל, ולכן חשוב מאוד לוודא שזמן הטעינה של האתר ושל העמודים בתוכו הוא מהיר. זמן טעינה שעולה על יותר משניות בודדות עלול לגרום לנטישת גולשים, ולכן לפני שנפנה לטפל באלמנטים אחרים שעשויים לשפר את חווית השימוש באתר, חשוב שנוודא שהוא עולה מספיק מהר.

בימינו גלישה באתר או באפליקציה נעשית ממכשירים מגוונים, בעלי גדלי מסך שונים, ולכן יש ערך מאוד גדול לרספונסיביות של האתר. חשוב מאוד שהאתר יעבוד טוב וייראה נוח ונגיש בכל הדפדפנים ובכל המסכים. זה אחד מהפרמטרים החשובים ביותר בתחום של פיתוח אתרים ובשיפור חווית המשתמש, ולכן בהחלט הוא שווה את ההשקעה. 

מי המשתמשים באתר שלכם? מה מאפיין אותם? מה התחביבים שלהם? מה הרקע הסוציו אקונומי שלהם? מה הם באים לעשות באתר? בשלב ראשון חשוב ליצור כמה דמויות (פרסונות) מפורטות ככל האפשר עם מאפיינים, המייצגות כמה קהלי יעד. יצירת הפרסונות נשענת על מחקר משתמשים מקיף וניתוח התנהגותי של המשתמשים הקיימים והפוטנציאליים. ברגע שתבינו מי הם קהלי היעד תוכלו להבין כיצד הם מעדיפים להשתמש באתר שלכם, אילו פיצ'רים הם הכרחיים מבחינתם, אילו מיותרים ומה עשוי לשפר להם את חווית השימוש.

איך הגולשים משתמשים באתר או באפליקציה שלכם? נהוג לומר שכמספר המשתמשים כך מספר אופני השימוש וזה כנראה לא רחוק מהמציאות. כל אדם נוהג לגלוש באתר ולחפש את מה שהוא צריך בדרך אחרת. חווית משתמש היא פועל יוצא של אופן השימוש של הגולשים באתר. לכן, חשוב מאוד למפות כמה תסריטי שימוש ולדרג את החשיבות שלהם – איזה תסריט הוא הפופולרי ביותר בקרב קהלי היעד, ולכן יקבל את החשיבות הגבוהה ביותר ואיזה פחות. חשוב ליצור חוויית משתמש, שבה כמה שיותר גולשים יצליחו למצוא את מבוקשם בניווט קל ונוח באתר. ממליצים לכם לאחר קריאת המאמר, להיכנס למדריך המקיף שלנו על תסריטי שימוש ובניית מסע לקוח

כיצד אתם מציגים לגולשים את המידע באתר? עיצוב מידע נכון תורם משמעותית לחוויית משתמש חיובית. חשוב שלמשתמשים באתר תהיה תחושת התמצאות ויהיה להם קל לנווט ולמצוא את אשר הם מחפשים, שהמידע יוצג באופן ברור וללא עומס ויזואלי. כדי להקל על המשתמשים יש ליצור מבנה היררכי שכולל מסך ראשי, שממנו קישורים לדפי קטגוריות ומהם קישורים לתתי קטגוריות וכן הלאה. כמו כן, חשוב לדאוג לתפריט ניווט פשוט ונגיש, שממנו ניתן להגיע בקלות לעמודים החשובים. חשוב גם לתת את הדעת לגודל וסוג הפונט, לגודל האובייקטים, לגודל הכותרות וכותרות המשנה וכיו"ב.

אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני. מחקרים מראים שגולש יישאר 3-7 שניות בלבד באתר חדש בטרם יחליט אם להמשיך לגלוש בו או לעבור לאתר אחר. לכן, כדאי מאוד להשקיע ברושם הראשוני שנוצר בכניסה לאתר. הגולש צריך לקבל את התחושה שהוא הגיע לאתר מקצועי, שמבין אותו ונותן לו מענה מהיר לציפיות שלו. אז איך יוצרים רושם ראשוני טוב? בעיקר בעזרת עיצוב גרפי המשפיע על התחושה, על ה- LOOK&FEEL ובעזרת מיקרו קופי שיבריק בניסוח מושלם שישאיר את הגולש אצלכם. 

לכל משתמש שנכנס לאתר או לאפליקציה שלכם יש צורך כלשהו שהוא מבקש למלא. אם אנחנו רוצים להניע אותו לפעולה לעשות משהו אחר, שהוא לא בדיוק מה שהוא תכנן, זה צריך להיעשות באופן חכם ושקול ומומלץ לחשוב על כך בתהליך הראשוני של בניית האתר, במיוחד אם מדובר על בניית חנות וירטואלית. אם למשל משתמשת נכנסה לאתר כדי לרכוש אוברולים לתינוק שלה ואנחנו רוצים שהיא תגדיל את הקנייה שלה ותרכוש מוצרים נוספים, נצטרך להציע לה את התוספות האלה באופן נעים ובתזמון נכון, כדי שלא להסיח את דעתה מהמטרה הראשונית וכדי לא להטריד אותה בהצעות פרסומיות שעלולות להרגיז. לכן, חשוב לעצב ולמקם כל מסר וכל הצעה בצורה חכמה שמשתלבת בתסריט השימוש ומתאימה לאופי הלקוחות שלנו. 

במבחני שמישות אנחנו בודקים את תסריטי השימוש שהכנו בעזרת משתמשים אמיתיים שמתאימים לפרסונות שהגדרנו. מהמבחנים האלו אנחנו יכולים ללמוד המון על ההעדפות של המשתמשים ולשפר את האפיון בהתאם. 

במבחני A/B אנחנו בודקים גרסאות שימוש אצל מספר גדול של משתמשים וכך מחליטים איזו גרסה עדיפה יותר. למשל, מעצבים שני עמודי בית ובודקים כיצד המשתמשים פועלים בכל אחד מהם וכמה מהר הם מגיעים ליעדם.

איך לנתח חווית משתמש והתנהגות גולשים כמו מקצוענים?

המטרה של כולנו, בין אם אנחנו קשורים לתחום החיפוש הממומן, ה- SEO, או לכל היבט אחר של שיווק דיגיטלי רחב, היא להביא אנשים לאתרי האינטרנט שלנו. האתרים הם מוקדי העברת המסרים שלנו והמקום בו נוכל לגרום לקהלים שלנו לנקוט בפעולות מפתח. 

כדי לעקוב אחרי התנהגות הגולשים, על מנת לשפר את מסעם דרך משפך המכירות עד היעד הסופי (המרה), אפשר להעזר בכמה כלים ספציפיים שיכולים להקל על חיינו: 

נתונים שמסבירים לנו את התנהגות הגולשים הם סופר חשובים. כולנו זקוקים להם, ולא משנה כיצד אנחנו מנווטים תנועה לאתר שלנו – קידום ממומן, אורגני וכו’.
אין דבר גרוע יותר מלגלות שפוספסה המרה רק מכיוון שטופס הרכישה לא עבר אופטימיזציה, או שהמבקרים לא הונחו בבירור לשלב הבא בתהליך הרכישה. 

באמצעות שימוש בכלים ספציפיים בקטגוריות של חוויית משתמש, ביצועי תוכן, אופטימיזציה של שיעורי המרות (CRO), מעורבות, המרות, ונתונים חיצוניים, אפשר לפתח או להתאים מתודולוגיות כדי להבטיח שאנחנו על הדופק בכל מה שקשור לביצועי האתר ושמירה עליהם.

שיפור חווית משתמש – סיכום

יש להתייחס לשיפור חווית משתמש כפעולה שמסייעת להשגת המטרות של אתר. ללא חשיבה ותכנון של חווית גלישה חכמה מצד אחד ופשוטה מצד שני, לא תבינו מדוע גולשים מעדיפים את המתחרים שלכם, גם במקרה שהמוצר/שירות שלכם הכי נפלא בעולם.

אנחנו ב- GemPlan יודעים איך לנתח ולשפר חווית משתמש בצורה שמביאה ליותר תוצאות והמרות באתר! מוזמנים לפנות אלינו ולתת למומחים לעשות את העבודה.

Gemplan

ב GemPlan פועל צוות מומחים, כל אחד בתחומו, שיודעים להביא כל כלי לרמה הגבוהה ביותר ולאחר מכן, לעבוד יחד ולשלב את היכולות לאסטרטגיה אחת מנצחת. אנחנו טובים יותר יחד. שלושת הבסיסים שלנו הם: טכנולוגיה חכמה, תוכן מבריק ופרסום אסטרטגי ממוקד מטרה. השילוב בין שלושתם מאפשר לנו להביא לכם את הפתרונות הטובים ביותר לבניית הנוכחות וההצלחה של החברה שלכם ברשת. החברה בנויה מצוות של אנשים מעולים שאוהבים ונהנים ממה שהם עושים. אנחנו השותפים של ‏הלקוחות שלנו להצלחה והעבודה איתנו צמודה ואישית. אנחנו כאן תמיד, לכל בקשה, שאלה או ‏התייעצות. אנחנו מעורבים בעסק, לומדים את התחום, תמיד שואפים לקחת את הדברים צעד אחד ‏קדימה ולעדכן אתכם בחידושים, גם באלו שטרם ביקשתם. אנחנו עושים, מנהלים, מייעצים וחושבים ‏יחד איתכם.
אהבתם? הרשמו לניוזלטר שלנו

ידע זה כוח ואנחנו אוהבים אתכם חזקים. הזינו את המייל שלכם ונדאג שתשארו מעודכנים

שתפו עם חברים, מי יודע לאן זה יוביל

מאמרים שתמיד רצית לקרוא

בואו נעשה דברים נפלאים ביחד!

תפריט נגישות

דברו איתנו

רוצים להיות הראשונים?
2CLICK REVIEW 
שני קליקים ויש לכם ביקורת
השאירו פרטים והירשמו לגרסת הבטא